maandag 4 maart 2013

Opdracht 3 - cultureel kinderportret


Cultureel kinderportret - cultuuronderwijs 

Ik heb een jongetje uit mijn stagegroep (gr.2) gevraagd of hij voor mij een tekening wou maken met het thema: 'Hoe zie ik mijzelf?' Tijdens dat hij zijn tekening maakte heb ik hem ook een aantal vragen gesteld waardoor hij nog enkele dingen bij de tekening heeft gevoegd. 

De tekening: 


Geslacht en leeftijd

De leerling die voor mij de tekening heeft gemaakt ik een jongetje hij is net 6 jaar geworden en hij zit in groep 2. Het is een Nederlands jongetje en hij wordt niet christelijk opgevoed. 

Omgevingsfactoren

Het kind groeit op in een dorp. Ze wonen een beetje buiten het dorp daarom heeft hij ook alleen hun huis getekend. Naast hun huis zit een voetbalgoal de reden dat hij daar een flesje bij heeft getekend is omdat ze daar vaak de pauze houden na een spelletje voetbal. De omgeving waarin dit kind opgroeit is zeker bepalend. Ze wonen buiten het dorp en hebben een ontzettend grote tuin de kinderen hebben hier erg veel ruimte om te spelen. Dit heeft er dus wel invloed op, omdat hij nu heel anders speelt dan wanneer ze geen tuin hadden en dus niet zoveel vrijheid kregen. 

Gezinssituatie

Het kind heeft twee broers en nog een zusje. De kinderen spelen veel met elkaar. Vaak nodigen ze vriendjes en vriendinnetjes uit en dan gaan ze met z'n allen spelen: bijvoorbeeld voetballen. De kinderen wonen er samen met hun vader en moeder. 

Interessegebieden

De leerling kijkt ook wel eens tv maar het liefst speelt hij buiten. Als hij naar de tv kijkt, kijkt hij vaak naar koekeloere en hij kijkt ook wel eens met zijn oudere broer naar Zack en Cody. Hij sport het liefst en als hij straks naar groep 3 gaat mag hij waarschijnlijk ook op voetbal in het dorp. Eerst moet hij dan goed thuis oefenen. De leerlingen probeert soms wel te lezen maar vindt dit nog wel lastig omdat hij nog niet alle letters kent. Hij vindt creatief bezig zijn ook leuk. Dit kun je wel zien aan de tekening die hij heeft gemaakt. De leerling vertelde ook dat hij van mooi weer houdt maar het is het beste als de wolken er ook zijn want dan is het wat minder warm voor het voetballen. Hij heeft ook een vlinder getekend, omdat hij deze altijd zo mooi vindt. 

Conclusie

Ik vond dit een leuke opdracht om te doen. Je raakt op deze manier echt in gesprek met het kind. De leerling was tijdens het tekenen ook druk aan het vertellen wat hij allemaal aan het maken was. Dit vond ik wel grappig want dan stelde ik soms tussendoor een vraag en dan moest hij daar even over nadenken en daarna begon hij weer druk te praten en ging dan weer met de tekening verder. 

Wat heb ik aan een cultureel kindportret, denk je?

Ik ben hierdoor veel te weten gekomen over de leerling. Je zou ook via een tekening kinderen laten kunnen vertellen over iets waar ze mee zitten. De leerling is hierbij afgeleid en krijgt hierdoor meer vertrouwen. 










1 opmerking:

  1. Wat een geweldige tekening!
    Zo te horen is hij helemaal gek van voetbal. Aan het grote groene vlak in de tekening is ook wel te zien dat hij een grote tuin heeft met waarschijnlijk veel gras om op te voetballen.

    Je hebt veel informatie kunnen krijgen van het kind. Zo te horen hebben jullie ook een mooi gesprek gehad.

    Wat heb je nu aan je bevindingen? Oftwel: wat heb je aan een cultureel kindportret, denk je?

    BeantwoordenVerwijderen